باری هر کاربر اندروید و سیستم عاملهای ویندوز و MACOS اتصال به اینترنت به معنی وصل شدن به یک دنیای بی پایان از اطلاعات است که این امر نیز معمولا با مودمها و از طریق ADSL انجام میشود. اما ممکن است بارها برای شما اتفاق افتاده باشد که چراغ اینترنت مود خاموش شود و ندانید که علت این امر چیست.
در این مقاله از اگزونت قصد داریم برای شما عزیزان راهکارهایی را برای رفع این مشکل گردآوری کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
تماس با شرکت ISP
همیشه برای رفع این مشکل اولین کاری که باید انجام شود اطمینان از این امر است که شرکت ارائه دهندهی خدمات اینترنت شما دچار مشکل مقطعی نشده باشد. معمولا علت خاموش شدن چراغ اینترنت مودم به دلیل بروز اشکالات از جانب شرکت ISP و یا مخابرات است که با تماس گرفتن با آنها میتوانید از این امر اطمینان حاصل کنید که مشکل از جانب مودم و شبکهی خانگی شما نیست و احتمالا شرکت ارائه دهندهی اینترنت دچار مشکل مقطعی شده است.
زمانی که بعد از خاموش شدن چراغ اینترنت با شرکت ISP تماس میگیرید معمولا دو پاسخ مختلف به شما میدهند. اول اینکه مشکلی از طرف شرکت یا مخابرات پیش آمده که به زودی حل خواد شد. و دوم اینکه مشکلی از جانب آنها نیست و در این صورت شما باید به فکر پیدا کردن مشکل از خانهی خودتان و درواقع چک کردن سلامت مودم و اتصالات خود باشید.
اگر شرکت ISP به شما گفت که از جانب آنها مشکلی وجود ندارد، گزینههای بعدی راهنمای ما را به صورت کامل مطالعه کنید اما اگر مشکل از ISP و مخابرات بود، فقط کافیست مدتی صبر کنید تا اینترنت دوباره وصل شود.
چک کردن مودم
اولین کاری که باید در زمان خاموش شدن چراغ مودم انجام دهید، خاموش کردن مودم و جدا کردن کابل شبکه از آن و سپس روشن کردن دوبارهی مودم است. با این کار شما فقط اتصال خط تلفن را به مودم خواهید داشت و از این بابت که مشکل از کابل شبکه است یا خیر اطمینان حاصل میکنید.
در اتصالات خانگی معمولا برای استفاده از تلفن و اینترنت به صورت همزمان، یک اسپلیتر یا جدا کننده در مسیر اتصال قرار داده میشود که همین قطعه میتواند بعد از گذشت زمان دچار مشکل شود. اتصال خط تلفن به مودم را بدون اسپلیتر و به صورت کاملا مستقیم انجام دهید تا با خارج کردن اسپلیتر از مسیر، از سالم یا خراب بودن این قطعه اطمینان حاصل کنید.
در صورتی که با جدا کردن اسپلیتر مشکل رفع شد، یک قطعهی اسپلیتر جدید تهیه کنید و آن را مانند تصویر بالا در مسیر اتصال قرار دهید تا بتوانید از تلفن و اینترنت به صورت همزمان استفاده کنید.
بررسی سیم کشی خانه
اگر به چراغهای مودم دقت کنید، از سمت راست اولین چراغ پاور، دومی DSL، سومی چراغ اینترنت و چهارمی مربوط به وایفای است. در صورتی که چراغ دوم از سمت راست یعنی چراغ DSL خاموش بود، باید مودم خود را به اتصالات مختلف تلفن در خانه یک به یک متصل کنید تا از این بابت که سیم کشی خانه دچار مشکل نشده باشد اطمینان حاصل کنید.
اگر در یکی از پریزهای خانه چراغ DSL شما روشن شد، میتوانید از همان پریز استفاده کنید و اما اگر به دلیل آنتن دهی وایفای آن اتصال برای شما جای مناسبی نبود، باید به فکر تعمیر خطوط تلفن خانهی خود باشید.
برای انجام این کار باید با مخابرات تماس گرفته و درخواست مامور رفع مشکل کنید. بعد از اینکه مامور مخابرات اتصالات سیمی خانهی شما را تعویض کرد، باید مشکل شما حل شده باشد.
بررسی مودم
اگر تمام راهکارهای بالا جواب نداد. یعنی شرکت ISP در جواب به شما گفت که مشکل از جانب آنها نیست، اسپلیتر را جدا کردید و باز مشکل رفع نشد و مودم را در تمام اتصالات خانه تست کردید و همچنان مشکل پا برجا بود، باید به فکر بررسی خود مودم بیوفتید.
مودمها ممکن است سالیان سال برای شما کار کنند و هیچ مشکلی به وجود نیاورند اما هیچ قطعهی الکترونیکی در این دنیا برای همیشه دوام نمیآورد و بعد از گذشت چند سال ممکن است عمر آن به پایان برسد.
اما نگران نباشید چرا که ممکن است با ریست کردن مودم مشکل شما حل شود. برای ریست کردن مودم نگاهی به پشت آن و بخش اتصالات بیاندازید. همیشه یک دکمهی بسیار کوچک که زیر آن عبارت Reset نوشته شده است، در پشت مودم وجود دارد. بعضی از این دکمهها ممکن است نیاز به سوزن برای فشردن داشته باشند.
برای رسیت کردن مودم این دکمه را به مدت 3 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. ممکن است با این عمل چراغ مودم شما روشن شود و نیاز به تعمیر مودم نداشته باشید. اما اگر باز هم مشکل رفع نشد. باید به فکر تعمیر مودم و یا تهیه یک مودم جدید باشید.
امیدواریم در این مقاله مانند مقالات پیشین نکات کاربردی برای شما عزیزان وجود داشته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از ما دریغ نکرده و در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان اگزوژورنال به اشتراک بگذارید.
نظر دهید